Suomen Vastuullisin tuote -äänestys! Anna äänesi ja osallistu arvontaan

Kotimaista luonnonkalaa esiin nostava Norron Kalawursti menestyi Suomen vastuullisin tuote -kilpailussa

Kuvassa Vastuullisuuspaneelin jäsen Markus Terho, Norron Roy Norro ja kilpailun mediakumppanin JCDecaux’n Compliance Manager Anna Merentie.

Suomen vastuullisin tuote -kilpailun tavoitteena on nostaa parrasvaloihin kestävää elämäntapaa tukevia tuotteita ja palveluita. Vuoden 2025 vastuullisimmaksi tuotteeksi valittiin Ruoka & juoma -kategoriassa Valmistuttaja Norron ja valmistaja PMN-Chipsters Ahvenanmaan Kalawurstit.

Kilpailun tavoitteena on kirittää ja tukea valmistajia vastuullisempien tuotteiden ja valmistusmenetelmien kehittämisessä. Kilpailun finalistit ja voittajat valitsee riippumaton Vastuullisuuspaneeli.

Kotimaista luonnonkalaa ja elintarviketuotannon sivuvirtakalaa hyödyntävät Norron Kalawurstit ovat vaihtoehto perinteisille grilliherkuille. Särkikalastus vähentää merkittävästi Suomen luonnonvesien rehevöitymistä ja antaa suomalaisille kalastajille mahdollisuuden hyötyä perinteisesti ”roskakalana” ajateltujen kalojen nostamisesta myös ihmisravinnoksi. Tuote on hyvä ja helppo vaihtoehto ulkomaisille kaloille, kuten tonnikalalle.

“Voitto merkitsee paljon!” kertoo Norron Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja Roy Norro. “Se on tunnustus siitä työstä, jota on tehty jo kauan ja muistutus siitä, miksi tätä työtä suomalaisen kalankäytön puolesta tehdään. Voitto on samalla viesti elintarvikealalle ja kuluttajille siitä, mihin suuntaan pitäisi mennä. Emme voi ikuisesti jatkaa, kuten viime vuosikymmenet on tehty asioiden on pakko muuttua tai vastassa on ruokajärjestelmän suhteen vielä ikävämpiä ratkaisuja.”

Vastuullisuusarvioinnista tukea viestintään ja markkinointiin

Suomen vastuullisin tuote -kilpailuun Norron sai osallistumaan oman vastuullisuusviestinnän validoinnille. “Vastuullisuudesta on paljon puhetta ja suoranaista viherpesuakin esiintyy paljon. Puolueeton arviointi ja julkinen tarkastelu paljastaa sen, mikä on pelkkää puhetta ja mikä totta.”

Ulkopuolinen arviointi koettiin tärkeäksi. “Toki kaikki on suhteellista ja riippuu tarkasteltavasta näkökulmasta, mutta kyllä yrityksen viestinnässä on merkitystä sille, saako tekemiselleen validoinnin myös muualta,” Ray sanoo. “Vastaavaa ”allekirjoitusta” ei saa muualta, eikä standardoituja vastuullisuusleimoja ole vielä olemassa.”

Vastuullisuusarviointia käytettiin hyödyksi Norron tuotteiden viestinnässä ja markkinoinninssa. “Puolueeton arviointi validoi sen, mitä on oltu tekemässä ja saimme syvyyttä viestintään ja markkinointiin, Ray kertoo. “Nyt voi ylpeästi sanoa ja kertoa vastuullisuudesta, kun sanojana ei ole pelkästään markkinoiva yritys.”

Tuotteiden vastuullisuutta voidaan kehittää useilla eri alueilla

Norron kalawurstien vastuullisuusarviointia Ray Norro kertoo käytettävän myös tuotteiden jatkotuotekehityksen tukena ja mahdollisesti tulevienkin tuotteiden vastuullisuuden kehityksessä. “Itse tuotteen kehityksessä tulee melko nopeasti raja vastaan, mutta teollista prosessia, pakkausta, pakkaamista ja logistiikkaa voi aina yrittää kehittää ja mahdollisuuksia tutkia.”

Suomen vastuullisin tuote -kilpailu arvioi tuotteet kokonaisvaltaisesti ja puolueettomasti

Kilpailun osallistujat arvioi ja voittajat valitsee Suomen johtavista vastuullisuusasiantuntijoista koostuva riippumaton Vastuullisuuspaneeli. Tuotteet on arvioitu tarkastelemalla kokonaisvaltaisesti vastuullisuusominaisuuksia niiden raaka-aineista ja valmistuksesta aina käyttöön ja kierrätykseen asti. Arvioinnissa on otettu huomioon muun muassa ilmastonmuutos, ympäristöjalanjälki, ihmisoikeudet, työntekijöiden oikeudet, kotimaisuusaste ja lähituotanto sekä liiketoimintaetiikka. Lisäksi vastuullisuutta tarkastellaan suhteessa markkinoilla olevaan muuhun tuotetarjontaan.

Jaa kirjoitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *