Suomen Vastuullisin tuote -äänestys! Anna äänesi ja osallistu arvontaan

Ruukin kehräämön alpakkavaatteet nousivat Suomen vastuullisin tuote -kilpailun yleisön suosikiksi

Kuvassa Vastuullisuuspaneelin jäsen Markus Terho, kilpailun mediakumppanin JCDecaux’n Compliance Manager Anna Merentie sekä Ruukin Kehräämöltä Leena Rajala ja Sini Honkala.

Suomen vastuullisin tuote -kilpailun tavoitteena on nostaa parrasvaloihin kestävää elämäntapaa tukevia tuotteita ja palveluita. Vuoden 2025 kilpailussa Yleisön suosikki -kategorian voitti reilulla äänienemmistöllä Ruukin Kehräämön alpakkavaatteet.

Suomen vastuullisin tuote -kilpailussa kisasi tänä vuonna yli 170 tuotetta, joiden joukosta yleisö sai äänestää suosikkinsa. Ääniä tuotteille annettiin lähes 5000 ja voiton vei Ruukin Kehräämö alpakkavaatteillaan.

Ruukin Kehräämön alpakkavaatteissa toteutuvat kestävän kiertotalouden elementit

Ruukin kehräämön alpakkavaattet on tehty kestämään aikaa ja käyttöä. Vaatteiden valmistuksessa hävikin minimointiin on kiinnitetty erityistä huomiota. Tuotteita ei lainkaan värjätä, jolloin valmistuksessa ei vaadita kemikaaleja eikä värjäyksen vedenkäyttöä. Ruukin kehräämön tuotteilla on elinikäinen takuu ja tarjolla on myös vaatteiden huoltopalvelu.

Käyttöä kestävät neuleet neulotaan muotoonsa, jolloin villahävikkiä ei synny. Esimerkiksi alpakkahupparin sama klassinen malli on suunniteltu sopimaan sekä miehille että naisille, aikuisille että lapsille, mikä vähentää varaston kokoa ja tuottaa lisää vaatteiden uudelleenkäyttömahdollisuuksia.

“Halusimme osallistua kilpailuun, koska vastuullisuus on keskeinen osa toimintaamme ja arvojamme,” Sini Honkala, toinen Ruukin Kehräämön perustajista, kertoo. “Alpaca Royal -mallistomme on suunniteltu täyttämään korkeimmat vastuullisuusstandardit, ja kilpailu tarjosi erinomaisen tilaisuuden testata, miten hyvin olemme onnistuneet tässä tavoitteessa. Lisäksi haluamme lisätä tietoisuutta vastuullisesti valmistetuista tuotteista ja inspiroida sekä kuluttajia että muita toimijoita tekemään kestävämpiä valintoja.”

Ulkoinen arviointiprosessi voi tuoda uutta näkökulmaa omaan tuotteeseen

Arviointiprosessi saattaa olla työteliäs. “Ulkoinen arviointiprosessi oli hyvin antoisa ja opettavainen,” Sini kertoo. “Vastuullisuusarviointi tarjosi meille mahdollisuuden tarkastella toimintaamme ulkopuolisen näkökulmasta ja saada konkreettista palautetta. Se vaati koko tuotantoketjun perusteellista läpikäyntiä, mutta samalla se vahvisti sitoutumistamme ja toi esiin vahvuuksiamme sekä kehityskohteitamme.”

Vastuullisuuden arvioinnista selkeyttä toimintatapoihin ja arvojen viestimiseen

Sini kokee, että vastuullisuusarviointi tuotti Ruukin Kehräämölle käytännön hyötyä nopeastikin. “Arviointi auttoi meitä ymmärtämään entistä paremmin, missä olemme

vahvoilla ja missä voimme parantaa. Se toi myös uusia näkökulmia siihen, miten voimme viestiä vastuullisuudestamme asiakkaillemme ja yhteistyökumppaneillemme avoimesti ja selkeästi. Jo tässä vaiheessa olemme huomanneet, että arvioinnista saadut opit ovat auttaneet meitä selkeyttämään toimintatapojamme ja korostamaan brändimme arvoja.”

Ruukin kehräämössä saatua palautetta käytetään myös toiminnan kehittämisen strategisena työkaluna matkalla kohti entistä vastuullisemmaksi yritykseksi. “Palautteen perusteella voimme asettaa uusia tavoitteita ja parantaa erityisesti niitä osa-alueita, joissa meillä on vielä kehitettävää. Se auttaa meitä myös viestimään vastuullisuudestamme entistä läpinäkyvämmin ja vakuuttavammin.”

Tällä hetkellä Ruukin kehräämössä keskitytään erityisesti toimitusketjun läpinäkyvyyteen. “Vaikka olemme tehneet jo paljon työtä näiden eteen, uskomme, että voimme parantaa dokumentaatiota ja viestintää entisestään. Lisäksi kehitämme jatkuvasti uusia tapoja vähentää ympäristövaikutuksiamme tuotannon kaikilla tasoilla.”

Sini iloitsee Yleisön suosikki -kategorian voitosta. Ruukin kehräämön alpakkahuppari oli myös raadin valitsemana mukana kilpailun finalisteissa Pukeutuminen & hyvinvointi -kategoriassa. “Voitto on meille suuri tunnustus ja osoitus siitä, että työmme vastuullisuuden eteen kantaa hedelmää. Se antaa meille lisämotivaatiota jatkaa kehitystyötä ja vahvistaa uskoamme siihen, että kestävän kehityksen mukaiset arvot ovat myös liiketoiminnan kannalta oikea suunta. Lisäksi se auttaa meitä viestimään tuotteidemme vastuullisuudesta ja laadusta asiakkaille entistä vakuuttavammin.”

Suomen vastuullisin tuote -kilpailu arvioi tuotteet kokonaisvaltaisesti ja puolueettomasti

Kilpailun osallistujat arvioi ja voittajat valitsee Suomen johtavista vastuullisuustutkijoista koostuva riippumaton Vastuullisuuspaneeli. Tuotteet on arvioitu tarkastelemalla kokonaisvaltaisesti vastuullisuusominaisuuksia niiden raaka-aineista ja valmistuksesta aina käyttöön ja kierrätykseen asti. Arvioinnissa on otettu huomioon muun muassa ilmastonmuutos, ympäristöjalanjälki, ihmisoikeudet, työntekijöiden oikeudet, kotimaisuusaste ja lähituotanto sekä liiketoimintaetiikka. Lisäksi vastuullisuutta tarkastellaan suhteessa markkinoilla olevaan tuotetarjontaan.

Jaa kirjoitus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *